Nieuwe series: tips en tricks voor KMO’s

Hoewel Bizantium een financieel plan generator is, helpen we startende ondernemers ook graag met andere zaken verder. In deze nieuwe series blogposts verzamelen we de laatste tips en tricks voor KMO’s. Zo beschik jij, zelfs voor je je onderneming opstart, over een handige database met nuttige posts.

 

Zakendoen met grote ondernemingen

Grote ondernemingen hebben vaak een sterke aankooppositie, zeker naar KMO's toe. In hun onderhandelingen met KMO's kunnen zij dan ook onredelijk lange betalingstermijnen afdwingen. Zeker in tijden van corona brengen deze betalingstermijnen de cashflowpositie van KMO's in het gedrang.

Om hier een einde aan te maken werd de speciale wet van 2/8/2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties aangepast. Die wet stelde dat indien er geen overeenkomst werd afgesloten met betrekking tot de betalingstermijn, er een wettelijke termijn van 30 dagen geldt. Uit de praktijk bleek echter dat KMO’s vaak gedwongen werden door grote multinationals om veel langere betalingstermijnen te accepteren: soms tot wel 120 dagen.

Niet KMO’s die in de toekomst zakendoen met KMO’s zullen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen (als er verder geen overeenkomst is) nog steeds moeten respecteren. Daarnaast stelt de nieuwe wet dat die wettelijke termijn contractueel met maximaal 30 dagen verlengd kan worden. Zo geldt er dus een maximum betalingstermijn van 60 dagen.

Opgelet: de nieuwe wetgeving geldt enkel voor niet KMO’s die zakendoen met KMO’s. Overheden die zakendoen met KMO’s vallen niet onder de regeling.

TL; DR

Als KMO word je vanaf eind april beter juridisch beter beschermd tegen onredelijk lange betaaltermijnen van 'grote' klanten. De contractuele betaaltermijn wordt beperkt tot maximaal 60 dagen. Zonder afspraken geldt zelfs een termijn van 30 dagen.

Klik hier voor meer info.

 

Onze tips om sneller betaald te worden

Een gezonde cashflow is als het ware het levenselixir van elke kleine onderneming. Veel KMO’s merken na oprichting echter dat betaald worden door je klanten ingewikkelder is dan gewoon een factuur uitsturen.

Hieronder volgen onze 7 tips waardoor je sneller betaald kan worden:

  • Zorg voor duidelijke betalingsvoorwaarden
    Nog voor je aan het werk begint, moeten er duidelijke betalingsvoorwaarden opgesteld worden in samenspraak met de klant. Zo vermijd je verwarring of meningsverschillen wanneer het werk af is en de betaling verschuldigd is.
  • Stel duidelijke facturen op
    Focus er bij het opstellen van je facturen op dat alle informatie klaar en duidelijk is. Vervang vakjargon door algemeen gekende termen. Dat zorgt ervoor dat de factuur meteen duidelijk is voor de klant, en hij sneller tot betaling kan overgaan.
  • Ken je cijfers
    Hou gedetailleerde omschrijvingen van je tijdsregistratie bij, zodat die informatie snel en gemakkelijk geraadpleegd kan worden wanneer nodig. Zo ben je zeker dat je niets vergeet en te weinig (of te veel) factureert.
  • Verstuur facturen naar de juiste persoon
    Zorg er altijd voor dat je facturen naar de juiste contactpersoon binnen de organisatie verstuurd worden. Een voorbeeld: in veel bedrijven moet het boekhoudteam alle facturen inboeken. Je stuurt je factuur dus best zowel naar je contactpersoon binnen het bedrijf, als naar iemand van het boekhoudteam.
  • Vermijd vertragingen
    Verstuur je factuur zo snel mogelijk na het afwerken van je opdracht. Vertragingen in het versturen van een factuur zullen er sowieso voor zorgen dat je later betaald wordt.
  • Consistente communicatie
    Volg regelmatig op of je klanten de betaling al verricht hebben. Er bestaan tools die automatisch een betalingsherinnering uitsturen wanneer een bepaalde periode verstreken is.
  • Bestraf wanbetalers
    Je kan in de betalingsvoorwaarden een bepaalde clausule opnemen die extra kosten aanrekent bij een te late betaling. Het staat een bedrijf vrij om intrest aan te rekenen bij een te late betaling. Wanneer de klant weet dat zo’n intresten hem aangerekend kunnen worden, is er een grotere incentive om op tijd te betalen.

 

Hoe wij het doen: Teamleader

 

 

Teamleader is een all-in-one oplossing voor offertes, facturatie, CRM en project management. Het biedt je een centrale plek waar je alle contactgegevens, deals, lopende projecten en facturen kunt opvolgen.

Met handige features zoals facturatie op basis van een tijdsregistratie, een projectenmodule die jouw projecten fase per fase bijhoudt en een CRM dat ticketjes aanmaakt wanneer een klant een vraag heeft is Teamleader misschien wel dé oplossing voor jouw onderneming.

Als Teamleader partner kan Bizantium je (gratis) een korte rondleiding geven in Teamleader. Zo kom je te weten wat Teamleader voor jou kan betekenen en of het de ideale tool voor je is. Contacteer ons hierover gerust voor meer info!

Stay tuned voor meer tips en tricks voor KMO's!